Nieuws

Filegroei zet door in 2016 Lees Meer
Filegroei zet door in 2016

De filezwaarte in Nederland is het afgelopen jaar met 12 procent toegenomen vergeleken met 2015. De toename is in het hele land en is grotendeels te wijten aan de verbeterde economische omstandigheden.

Opwaartse trend zet door
De economische groei leidt  sinds het voorjaar van 2014 tot meer verkeer op de weg. In 2015 was er een forse toename van de filezwaarte met 20 procent en deze opwaartse trend zet door. De flinke verbeteringen aan de infrastructuur met de opening van nieuwe wegen en extra rijstroken blijken niet opgewassen tegen het steeds grotere verkeersaanbod. Op wegen waar extra rijstroken zijn aangelegd neemt het oponthoud wel af maar de totale vertraging door files stijgt flink. Een uitzondering is de regio Rotterdam waar de filezwaarte in 2016 daalde. Door de opening van de A4 tussen Delft en Schiedam in december 2015 en de verbreding van de A15 Europoort-Rotterdam daalde het aantal files met 8 procent.

Grote toename tussen 10.00 en 15.30 uur
Weggebruikers in de ochtendspits hadden in 2016 zo’n 6 procent meer last van files terwijl de verkeersdrukte in de avondspits met ruim 14 procent groeide. Dat het verkeersaanbod sterk groeit blijkt uit de forse toename van het aantal files overdag. De filezwaarte tussen 10.00 en 15.30 uur nam in 2016 met 21 procent toe.

Het grootste knelpunt is de A4 Den Haag - Amsterdam, tussen Leidschendam en Zoeterwoude. De drukste spits van 2016 is die van dinsdagavond 1 november. Toen stond er in totaal 928 kilometer file.

Aandacht voor onderliggend wegennet
Omdat het aantal files de komende jaren verder stijgt, blijft er naast de structurele verbeteringen aan het hoofdwegennet, aandacht nodig voor het onderliggend wegennet om het totale netwerk optimaal te kunnen benutten. Verder blijft de ANWB weggebruikers oproepen om zich beter te informeren voordat zij vertrekken zodat ze niet met onverwachte verkeershinder te maken krijgen en hun reisgedrag nog kunnen aanpassen.

Peddelen naar je werk: deze fietsen kunnen auto’s... Lees Meer
Peddelen naar je werk: deze fietsen kunnen auto’s vervangen

Tegenwind, regen en zweet staan de doorbraak van fietsen voor woon- en werkverkeer nog in de weg. Maar e-bikes, pedelecs en ligfietsen bieden steeds meer opties en snelheid, schrijft Smartdriving.nl.

Niet alleen in het veldrijden zijn ze populair: fietsen met hulpmotor. De ontwikkeling en verkoop van e-bikes overtreft de laatste jaren die van gewone fietsen. Inmiddels kun je met een pedelec-fiets zelfs al snelheden van 45 kilometer per uur bereiken. Tijd voor een overzicht van (lig)fietsen voor woon-werkverkeer.

De e-bike is inmiddels ook een van de meest gestolen fietsen in Nederland, wat de populariteit tekent. Zelfs jongeren schamen zich tegenwoordig niet meer om een e-bike aan te schaffen voor schoolverkeer. De meerprijs is binnen twee jaar terugverdiend aan bespaarde OV-kosten. Ook onder ouderen blijft de e-bike onverminderd populair. Dit omdat het de ultieme manier is om jong en fit te blijven, zonder het ouder wordende lichaam te veel te belasten.

Voor de gehaaste forens zijn reguliere e-bikes niet interessant, omdat deze slechts tot 25 kilometer per uur ondersteuning mogen geven. De gemiddelde Nederlandse forens haalt die snelheid al uit zichzelf met een sportieve fiets zonder elektrische ondersteuning.

Pedelecs
Wie met hoge snelheid naar het werk wil fietsen, koopt daarom tegenwoordig een pedelec. Deze elektrische fietsen vallen nu nog onder de categorie snorfiets, waardoor een helm niet verplicht is (wel aangeraden). Vanaf 2017 zijn het echter bromfietsen en zal er een helmplicht gelden. Het is nog niet duidelijk of dit een fietshelm of brommerhelm wordt.

Pedelecs zijn betaalbaarder dan een velomobiel (zie verderop in dit artikel), duurder dan een gewone e-bike en veel duurder dan een gewone fiets.

Het voordeel ten opzichte van een (elektrische) scooter en/of brommer, die ook harder kan, maar niet goedkoop is, is dat ze multi-inzetbaar zijn: zelfs met een lege batterij kun je gewoon doorfietsen. Ze zijn wendbaarder dan een velomobiel en zijn er in vele modellen: van mountainbike, hybride tot zelfs een omafiets.

En in tegenstelling tot een scooter of brommer kun je op een pedelec gewoon jezelf aan het werk zetten. Je krijgt het dus niet koud en ze zijn ook nog goed voor de conditie. Bovendien bieden ze de kick van een (opgevoerde) brommer.

De pedelec kan daarom best een hit worden onder pubers met een overschot aan testosteron en geld. Maar ook jonge vaders die geen tijd meer hebben om te sporten kunnen met deze fiets in conditie blijven en tegelijkertijd files vermijden op weg naar het werk.

Een addertje onder het gras: De eigenaar moet een WA-verzekering afsluiten. De minimale leeftijd is 16 jaar en je moet in het bezit zijn van een bromfiets- of autorijbewijs. De fiets moet voorzien zijn van een kenteken, zoals de blauwe, rechthoekige plaat die ook op snorfietsen zit.

Shareroller, ONWheel, Solex
Nu de elektromotoren en batterijen zich snel ontwikkelen, komen er zelfs multifunctionele nieuwe elektromotoren op de markt waarmee je iedere fiets, step, brommer of snorfiets kunt ombouwen tot elektrische fiets of pedelec: bijvoorbeeld de Shareroller en de ONwheel.

Vooral de Shareroller lijkt op de in Nederland welbekende Solex, maar dan in elektrische uitvoering. De Shareroller heeft niet de nadelen van de ook al bestaande elektrische Solex (extreme bandenslijtage, beperkte actieradius) en beschikt over een speciale kunststof aandrijfband die op iedere fiets bovenop het voorwiel past. Bovendien zitten er afneembare accupakketten bij om de actieradius van de Shareroller, tegen meerprijs, uit te breiden.

De ONwheel is wat kleiner en hangt onder de trapas om de achterband aan te drijven. Beide ombouwsets kunnen via een app op de smartphone worden bediend en hebben dan ook geen extra bedieningscomputertje op het stuur nodig.

De prijzen van deze ombouwgadgets zijn echter wel behoorlijk. De Shareroller kost zo’n 1.000 euro met een 400 Wh batterij (voor een bereik van circa 80 km) en dan moet er je nog een bevestigingsset bij kopen.

De ONwheel kost 549 euro voor een set met 200 Wh batterij (het bereik is dan beperkt tot circa 40 km). Hier komt nog een aparte bevestigingsset bij voor de batterij (199 euro los) en ook de lader (29 euro) moet je apart erbij kopen. Een compleet nieuwe elektrische Solex is al te koop voor circa 1.600 euro, maar die rijdt slechts 20 kilometer per uur en heeft een bereik van circa 30 kilometer.

Ligfietsen
Het onbetrouwbare Nederlandse weer blijkt vele automobilisten ervan te weerhouden om langere afstanden af te leggen op een niet-overdekte fiets. Daarom zijn er al een groot aantal jaren overdekte ligfietsen (velomobielen) te koop, die bij regen zowel een droge overtocht als hoge snelheden bieden voor forensen die langere afstanden afleggen.

Door het minimale gewicht en de aerodynamische bouw kost het fietsen met een velomobiel drie tot vier keer minder kracht dan het fietsen met een gewone tweewieler. Daarnaast bieden ze meer comfort. Een snelheid van 40 kilometer per uur is op lange rechte stukken geen enkel probleem. Dat betekent dat je bijna net zo snel op je werk bent als met de auto, die vaker last heeft van files.

Velomobiel
Bij tegenwind en regen is de velomobiel een prima alternatief voor de gewone fiets. In Nederland is de Quest erg populair. Ook de Strada en Mango verkopen goed. En ook de klassieke Alleweder (de eerste overdekte ligfiets van Flevobike) en Alligt rijden nog over Gods wegen in Nederland.

Alle ligfietsen zonder elektrische ondersteuning kennen een belangrijk nadeel: doordat de fietser overdekt zit en zelf behoorlijk veel vermogen levert, komt men vaak toch nog bezweet aan op de bestemming. Vandaar dat de laatste tijd steeds meer velomobielen worden voorzien van een hulpmotor.

Dat brengt ons op een ander nadeel van deze aerodynamische raketten: ze zijn erg prijzig. Zo is er de (e)Orca, een driewieler van Flevobikes, die tot nu toe weinig verkocht wordt. Waarschijnlijk vanwege de nieuwprijs van ruim 7.000 euro. En dat is dan nog zonder elektrische aandrijving.

De Vlamingen kiezen vooral voor de WAW, ook een overdekte ligfiets. Lichtgewicht en zeer gestroomlijnd. Een uitputtend, maar enigszins verouderd, artikel over velomobielen is overigens te vinden op de Belgische website Lowtechmagazine.

In de tussentijd heeft een Amerikaans bedrijf alweer een crowdfundingactie gestart voor de ELF, een driewieler met een cabine die je beschermt tegen regen en de stroomlijn verbetert. De fiets bevat een lithium accu, een kleine elektromotor en zonnepanelen. De ELF kan 150 kilo aan spullen vervoeren en een kleine 50 kilometer afleggen op 1 acculading. De prijs zal volgens een Amerikaans journalist tussen de 6.000 en 11.000 dollar komen te liggen.

TWIKE
Hoewel er dus meer tweepersoonsvelomobielen zijn, is er geen enkele die kan tippen aan de prestaties van de TWIKE. Dit is een tweepersoonsfiets die zelfs op de snelweg mag en snelheden tot 90 kilometer per uur bereikt.

Deze Duits-Zwitserse driewieler is al jaren op de markt, maar breekt niet door. Vooral vanwege de hoge prijs. De TWIKE kost minimaal 18.000 euro en voor een batterij met een actieradius van circa 80 kilometer komt daar nog eens bijna 4.000 euro bij.

Dankzij de trappers, de elektrische aandrijving en een luxe cabine met lederen bekleding, geluidsinstallatie en verwarming, is de fiets te vergelijken met een auto. Maar dan een die altijd nog verder kan als de accu leeg is.

Voor de bui binnen Lees Meer
Voor de bui binnen

De regensensor 2.0 komt eraan. De fietser krijgt al groen voordat het gaat regenen.

Een aantal gemeenten is in middels overgegaan op het aanbrengen van regensensoren bij verkeerslichten. In Groningen, ’s-Hertogenbosch en Rotterdam bijvoorbeeld krijgen fietser eerder groen bij het verkeerslicht als het regent.

Dat kan aanzienlijk schelen. Zo is in Rotterdam de gemiddelde wachttijd voor fietsers op twee kruipunten met regensensor teruggelopen van 48 naar 33 seconden. Dat gaat wel enigszins ten koste van de automobilist, die gemiddelde 29 seconden staat te wachten, tegen 21 seconden bij droog weer.

Rotterdam overweegt nu op fietsers al extra groen te geven vóórdat een bui losbreekt.  De gemeente beschikt namelijk over een geavanceerde regenradar die vele malen nauwkeuriger is dan de gewone buienradar. De Rotterdamse regenradar is ontwikkeld om voorafgaand en tijdens een bui gemalen aan te sturen en waterbergingen, zoals de ondergrondse waterberging onder de Museumparkgarage of het waterplein Benthemplein, in te zetten.

De gemeente wil nu de regenradar ook koppelen aan de verkeerslichten. Fietsers zouden dan extra groen krijgen nog vóórdat het gaat plenzen. Op die manier is de kans groter dat ze voor de bui binnen zijn.

Waardering reizigers voor regionaal ov groeit Lees Meer
Waardering reizigers voor regionaal ov groeit

De waardering van ov-reizigers voor het regionale openbaar vervoer is opnieuw gestegen. Reizigers geven nu gemiddeld een 7,6 voor hun rit, hoger dan ooit.

Dat blijkt uit het grootschalig landelijk onderzoek ‘de Klantenbarometer’ onder reizigers van het stads- en streekvervoer door CROW-KpVV.

Een jaar eerder was dat een 7,5, en tien jaar geleden nog 7,0. Van alle reizigers geeft 85,3 procent een 7 of hoger (2015: 84,1), terwijl 5,1 procent een 5 of lager geeft (2015: 5,5).

In de totale ranglijst van 70 onderzoeksgebieden zijn de top-3 en de hekkensluiters ongewijzigd gebleven. De hoogste waardering krijgt wederom het busvervoer op Schiermonnikoog (gestegen naar 8,7). Op de tweede plaats staat de veerdienst Dordrecht–Rotterdam en Drechtsteden (nu 8,5), gevolgd door het busvervoer op Vlieland, Ameland en Terschelling (8,3).
Op de vierde plaats staat de veerdienst Vlissingen–Breskens. De verbinding is met stip gestegen en gaat in drie jaar tijd van een 7,2 naar een 7,9. Onderaan staan opnieuw de treindiensten Zwolle–Enschede (7,0) en Nijmegen–Roermond (6,9).

De regionale treindiensten doen het beter dan in 2015: hun gemiddelde gaat van 7,4 naar 7,5. De top-3 van best beoordeelde regionale treindiensten bestaat in 2016 uit Zutphen–Apeldoorn (7,8), Dordrecht–Geldermalsen (7,8) en Zwolle–Emmen (7,7). Ook drie tienden winst boeken de treindiensten Ede–Amersfoort en de Groningse treindiensten.
Behalve treindiensten doet ook het stadsvervoer het uitstekend in de ogen van de reizigers. De top-3 van de stadsbus bestaat uit middelgrote steden: Lelystad, Apeldoorn en Leeuwarden. Alle drie behalen zij een 7,8. Het stadsvervoer Leeuwarden was met +0,4 de grootste stijger van deze editie van het onderzoek.

Een van de opvallendste resultaten van het onderzoek is dat de waardering voor de tram in Rotterdam stijgt voor de achtste achtereenvolgende keer en nu als rapportcijfer een 7,9 heeft. Slechts vier van de 70 onderzoeksgebieden scoren hoger. En ook de Rotterdamse metro scoort met een 7,7 opmerkelijk goed.
De tram in Den Haag (7,5) en de sneltram in Utrecht (7,7) stijgen beide voor de derde keer op rij.

Ov-reizigers zijn nog meer tevreden over de OV-chipkaart. Voor het gebruiksgemak en het gemak van het kopen van een vervoerbewijs en/of laden van reissaldo geven zij nu een 8,1 (was 7,9) en een 7,8 (was 7,7).

De waardering van de sociale veiligheid is in 2016 op hetzelfde hoge niveau gebleven: een 7,7 voor veiligheid algemeen, een 8,0 voor veiligheid tijdens de rit en een 7,8 voor de veiligheid op de instaphalte.

AANMELDFORMULIER

Door onderstaand formulier in te vullen kunt u zich aanmelden voor spitsmijden.nl, de verzamelplaats voor spitsmijdenprojecten in Nederland. Na aanmelding ontvangt u automatisch een e-mail alert zodra nieuwe spitsmijdenprojecten in de door u gekozen provincie(s) van start gaan. Zo hoeft u nooit meer een project te missen!

* verplichte velden
Ik wil voor de volgende gebieden alerts ontvangen: